Perfect Slapen in 7 Stappen (William van der Klaauw) Kritische Review + Ervaringen

In deze review van Perfect Slapen In 7 Stappen lees je mijn ervaringen met het boek van William van der Klaauw.

Ik geef mijn ongezouten mening over de perfect slapen methode en ik vertel je hoe dit programma mij heeft geholpen. Veel mensen hebben problemen met slapen en er zijn talloze goeroes die beweren de oplossing te hebben voor jouw slaapproblemen. In deze recensie ontdek je of Perfect Slapen In 7 Stappen van Slaapwijzer slimme marketing is of oprechte kwaliteit.

 Je leest in deze recensie onder andere: 

  • Wat de Perfect Slapen in 7 Stappen Methode precies inhoudt.
  • Mijn ervaringen met het boek en de bonussen
  • Wie William van der Klaauw is, of hij te vertrouwen is en antwoord op de vraag: “Heeft hij de juiste kennis in huis?”
  • Voordelen en nadelen van Slaapwijzer’s boek
  • Hoe het kan dat ik als kersverse vader nu beter slaap dan voordat de baby geboren was.

Waarom Perfect Slapen in 7 Stappen

Slaap is een van de meest onderschatte tijdverdrijven van Nederland. Veel mensen slapen structureel te weinig. Soms is dat een keuze, maar vaak ook niet.

Slecht slapen heeft allerlei negatieve invloeden op je leven. Op de korte termijn ben je minder alert en presteer je minder. Op de langere termijn is weinig slapen schadelijk voor je gezondheid.

  • De kans op hart- en vaatziekten neemt toe.
  • Mensen die slecht slapen zijn vatbaarder voor overgewicht.
  • Uiteindelijk leef je korter als je slecht slaapt.

Dit kwam bij mij wel even binnen. Als ik met een paar kleine aanpassingen in mijn leven mijn geluk op korte en op lange termijn kan beïnvloeden, dan is dat een no-brainer. Vooral voor zo’n lage prijs.

Natuurlijk had ik al heel veel gelezen over beter slapen op blogs en dergelijke, maar niets hielp.

Tijd dus om slaaproutines eens volledig opnieuw op te bouwen aan de hand van een complete methode die alle onderdelen van het slapen behandelt.

Slaapwijzer

De wens om als een roos te slapen

Je zit hier niet voor je lol. Je wilt weten of het boek Perfect Slapen in 7 Stappen jou gaat helpen je slaapproblemen voor eens en voor altijd op gaat lossen.

Laat me je in ieder geval uit de brand helpen. Dit boek is voor IEDEREEN in zekere mate nuttig. Het helpt soms al om hele kleine dingetjes aan te passen, zoals het voedsel dat je wel (of niet) eet te wijzigen of om wat eerder van je beeldscherm vandaan te stappen.

William van der Klaauw weet precies wat ervoor nodig is om weer als een baby te kunnen slapen. Zonder zorgen in een diepe slaap zijn. Om weer volledig uitgerust wakker te worden.

Perfect Slapen in 7 Stappen biedt hulp bij tal van slaapproblemen en raadt zowel minescule oplossingen als grote aanpassingen in je levensstijl die voor een betere slaap zorgen.

Hoe ernstig zijn jouw slaapproblemen?

Om de ernst te ontdekken van de slaapproblemen die je ervaart, is het handig om een slaaptest te volgen.

Slaapwijzer heeft verschillende slaaptests beschikbaar op de website:

  • Slapeloosheid test
  • Slaap-IQ test
  • Slaap-waakritme test
  • Pre-Sleep Arousal Scale (stress-slaaptest)
  • Cortisol (stresshormoon) test

Het is altijd interessant om te zien hoe de vork echt in de steel zit. Overigens zijn dit redelijk ‘vrijblijvende’ test. Als je echt moeite hebt met slapen wil je altijd een arts inschakelen om de situatie goed in te laten schatten.

Een probleem daarvan vind ik wel altijd dat er vrij snel (slaap)medicatie wordt voorgeschreven. En dat komt vaak in de vorm van een slaappil.

Slaapmedicatie kan even helpen, maar is nooit een duurzame oplossing. Het verhelpt namelijk tijdelijk het gevolg (slaapproblemen), terwijl de oorzaak ongehinderd blijft bestaan.

Het is daarom te allen tijde belangrijk om de oorzaak van jouw slechte slaappatroon te achterhalen; om daar vervolgens aan te werken.

Wie is William van der Klaauw?

William van der Klaauw heeft in 2014 de website Slaapwijzer.net opgericht. Op deze website komen maandelijks meer dan 20.000 mensen. Dit was reden voor William om zijn kennis te bundelen ineen boek.

William van der Klaauw slaapexpert

William van der Klaauw is ervaringsdeskundige. Hij weet als geen ander hoe het is om slecht te slapen. Op zoek naar een oplossing voor zijn problemen heeft hij alles geprobeerd en uiteindelijk is hij tot deze methode gekomen.

Een van de bonussen bij Perfect Slapen In 7 Stappen is een persoonlijk slaapadvies van William himself. Je merkt aan alles dat William een enorm ervaren coach is. Hij leest je vragen heel goed. Hierdoor stelt hij vragen die je gelijk een stuk verder helpen.

Hij heeft ook onlangs de Ayo Lichttherapiebril ontwikkeld die wonderen doet.

Een slaapexpert met een goed hart

Ook al is er verder niet veel bekend over Van der Klaauw, duidelijk is wel dat hij hier is om slaapproblemen in Nederland en België de das om te doen.

Misschien dat hij op termijn internationaal gaat, maar ook daar is tot dusver nog niets over gepubliceerd. Wat dat betreft houdt William zicht redelijk ‘schuil’ en discreet.

Hij lijkt niet openlijk te vertellen over wie hij is en wat hij doet. En dat is prima, sommige mensen kiezen er nu eenmaal voor om niet zo op de voorgrond te treden.

Daar heb ik wel respect voor. Wat ik wel merk is dat hij hier oprecht is om mensen te helpen, juist omdat hij weet hoe vervelend slaapproblemen zijn EN hoe heerlijk het is om weer als een roos te mogen slapen.

Andere producten van Slaapwijzer

Perfect Slapen in 7 Stappen is trouwens niet het enige product dat William van der Klaauw verkoopt. De volgende producten zijn ook erg interessant.

Manta Sleep Mask (gepatenteerd)

Dit is een uniek slaapmasker dat 100% verduistert. Het masker is daarnaast zo ontworpen dat je geen druk ervaart op je oogleden of je wimpers. Het masker is volledig verstelbaar en daarmee geschikt voor ieder gezicht.

Ideaal om volledig donker een dutje te doen of de nacht in te gaan.

Manta Sleepmask

Kalmeer je Gedachten ebook

Het e-book Kalmeer je Gedachten is een van de bonussen van Perfect Slapen in 7 Stappen, maar je kunt het boek ook los downloaden. Je leert in dit boek tien verschillende technieken om piekeren tegen te gaan.

De beste en meest simpele technieken om met een rustig hoofd de nacht in te gaan.

Hart onder de riem

Slaapproblemen zijn er vervelend genoeg. Helaas vind je in de media allerlei uitingen die onnodig angst in boezemen. In dit boekje (e-book en fysiek) lees je tien artikelen die anders doen denken over je slaapproblemen.

Een aanrader als de slaapproblemen je leven beheersen. Dit werkt geruststellend.

Slaapyoga

Yoga is een bewezen techniek om te ontspannen, maar wist je dat je yoga ook in kunt zetten om beter te slapen? Slaapyoga is een boek van Fidessa Docters van Leeuwen en Kirstin Hanssen en is een perfecte aanvulling op het boek Perfect slapen in 7 Stappen.

Je krijgt een boek met een duidelijke uitleg over slaapyoga. En waarom dit zo simpel doch effectief is. Dit boek is heel toegankelijk, zelfs voor mensen die daarvoor nog nooit iets aan yoga hebben gedaan. Ikzelf dus.Je krijgt ook MP3 bestanden waarmee je heerlijk kunt oefenen. Deze audiofiles zijn ingesproken met een prettige stem en de instructies zijn zeer goed te volgen.Slaapyoga is extra voordelig als je het bestelt in combinatie met Perfect Slapen in 7 Stappen. Je krijgt bij aanschaf van het (e)boek de optie om dit meteen mee te bestellen.

Een waardevolle toevoeging, maar niet noodzakelijk. Wel kan het goed helpen op het moment dat je slaapproblemen hardnekkig zijn.

Yogamat

Slaapwijzer webshop

Grappig om te zien dat William van der Klaauw ook niet stil zit. Hij is zijn webwinkel STERK aan het uitbreiden. Wat ooit begon als website met gratis informatie voor mensen met slaapproblemen, groeit uit tot autoriteit in dit gebied.

De Slaapwijzer Webwinkel biedt werkelijk van alles om jou en mij zorgeloos & lekker te laten slapen.

Opbouw van Perfect Slapen In 7 Stappen

Perfect Slapen In 7 Stappen is logischerwijs opgebouwd aan de hand van 7 stappen. Ik neem je kort mee door het boek en vertel wat bevindingen.

Stap 1: Herstel het vertrouwen

Het begin is een beetje ongemakkelijk. William legt hier namelijk uit wat slecht slapen allemaal doet met je gezondheid. Dit is niet niks. Ik schrok hier echt een beetje van. Aan de andere kant, was ik wel gelijk tot op het bot gemotiveerd om te beginnen.

Verderop wordt het gelijk al praktisch. Hier lees je hoe je voorkomt dat je je eigen slaap saboteert. Dit is het bekende fenomeen waarin je jezelf druk oplegt om in slaap te vallen.

Stap 2: Zorg voor structuur en regelmaat

‘Rust, reinheid en regelmaat’ zei mijn moeder altijd. Na het lezen van dit hoofdstuk weet ik eindelijk waarom. Het is belangrijk om dit hoofdstuk goed te lezen, want veel van wat je hier leert, kan ingaan tegen reguliere opvattingen die je her en der ziet.

  • Een supernuttig en vooral praktisch hoofdstuk

Stap 3: Maak optimaal gebruik van licht en duisternis

De balans tussen licht en duisternis in ons leven is volledig verstoord. Denk aan TV’s, computerschermen en smartphone. Het zogenaamde blauwe licht verstoord jouw interne klok en slaappatroon.

Dit heeft heel veel invloed op je bioritme. Met een paar simpele ingrepen kun jij ervoor zorgen dat jouw biologische klok weer goed staat.

Ook dit hoofdstuk zit boordevol interessante materie en kleine tips die je direct kunt toepassen om je leefstijl te verbeteren. Zo heb ik nu zelf ook standaard de nachtlamp tijdens mijn internetwerkzaamheden aanstaan.

Dit doet mijn slaap en ogen veel goeds.

Anit Blauw licht filter

Stap 4: Kies voor een slaapverwekkende leefstijl

Je leest het goed; hoe goed je ’s nachts slaapt, bepaal je voor een groot deel overdag. Je leert hoe je vijf onderdelen van je leven optimaliseert voor een betere slaap.

Sommige mensen hebben hier veel werk te doen, voor anderen is het een paar kleine aanpassingen wel gedaan.

Stap 5: Ontwikkel de slaaproutine die voor jou werkt?

De voorbereiding op de nachtrust is cruciaal. Een ritueel helpt je om je hoofd leeg te maken, zodat je lekker in slaap valt. Niet alle onderdelen in deze stap passen even goed bij iedereen, maar dat maakt niet uit. Je pikt er altijd wel een paar dingen uit op. Het psychologische voordeel van een slaaproutine is enorm.

Stap 6: Val in slaap zonder angst

Dit gedeelte behandelt alles dat je doet in de slaapkamer en op bed. Je leert hier strategieën die je gelijk in kunt zetten als je niet in slaap valt. Een belangrijke strategie die mij veel geholpen heeft is visualiseren. Ik loop graag een rondje door een vreemde stad om zo te ontspannen.

Wiliam heeft ook een noodprocedure voor je in het geval het toch een keer misgaat. Die werkt als een zonnetje, weet ik inmiddels.

Goed nieuws trouwens: een potje (solo)seks is goed voor de nachtrust.

Stap 7: Slim wakker worden

Dit is het meest onderschatte gedeelte van een gezond slaappatroon: het wakker worden. Als je goed en uitgerust wakker wordt, slaap je de volgende avond ook weer beter. Daarnaast zorg je voor een lekkere rollende start van je dag.

En daarmee is de klok rond. Van opstaan tot slapen en alles daartussen is van invloed op jouw slaap.

Perfect slapen in 7 Stappen PDF

Perfect Slapen In 7 Stappen wordt geleverd in PDF-formaat. Hoewel ik liever een ePub bestand had gezien, is het boek goed te lezen op de mobiel.

Bonussen

Je krijgt niet alleen het boek ‘perfect slapen in 7 stappen’, maar ook een aantal bonussen. In de rest van deze review belicht ik kort welke bonussen je erbij krijgt en wat ik verder van alles vind.

Persoonlijk slaapadvies

Ja, je leest het goed. Je kunt de chef zelf, William van der Klaauw, vragen om persoonlijk slaapadvies. Wees er snel bij, want deze bonus gaat er binnenkort uit.

Slaapchecklist

Dit is niet meer dan een korte samenvatting van de belangrijkste stappen op een A4, maar wel superhandig.

Ik heb standaard een checklistje op mijn nachtkastje liggen. Je kunt hem ook uitprinten en op je koelkast of prikbord hangen.

Slaapchecklist bonus

Kalmeer je gedachten

Bij veel mensen is piekeren een belangrijke oorzaak. Andere mensen schieten in de stress omdat ze denken: ‘ik kan nog maar x uur slapen, totdat de wekker gaat’. In dit e-book vind je tien krachtige methoden om je gedachten onder controle te krijgen. Er zitten er geheid een paar bij die ook voor jou werken.

Kalmeer je gedachten is ook los te downloaden.

E-cursus dieper slapen

In deze cursus leer je om zoveel mogelijk tijd in diepe slaap door te brengen. Ik raad je aan om even te wachten met deze cursus totdat je je slaap een beetje onder controle hebt. Dan is het een stuk makkelijker om de lessen uit deze cursus in praktijk te brengen.

Welterusten snacks receptenboek

Eet jezelf moe door de juiste snacks te eten. Hoe dit werkt? Sommige voedingsmiddelen stimuleren de aanmaak van stofjes die je helpen om in slaap te vallen.

De invloed van je eigen levensstijl blijkt telkens opnieuw een enorme uitwerking te hebben op hoe je je voelt en je slaappatroon. Dit boekje is ontzettend handig, want naast de 5 slaapverwekkende recepten biedt deze bonus een overzicht van allerlei slaapverwekkende voedingsmiddelen. Kun je zelf combineren om makkelijker te slapen!

Toegang tot besloten ledengedeelte

Tijdelijk krijg je gratis toegang tot een afgesloten forum waar jij je verhalen deelt met andere gebruikers van de methode. In deze community vind je heel veel tips die een goede aanvulling zijn op de methode van William.

Crystal Waters MP3

Er is wetenschappelijk bewijs dat muziek met 90 beats per minuut je ontspannen maakt. Het zal wel, maar ik vind er niet zoveel aan. Mijn vriendin zweert er echter bij zet hem best vaak op als zij wat gestresst is. Zij valt dan als een blok in slaap.

Perfect Slapen in 7 Stappen tweedehands of via Bol.com kopen?

Je kunt Perfect Slapen In 7 Stappen tweedehands kopen, maar dan krijg je alleen het fysieke boek. Dit is zonde van de waardevolle bonussen die enkel digitaal worden aangeleverd.

  • Je betaalt dan wat minder, maar krijgt ook niet alles wat je verdient.

Overigens lijkt het erop dat je het boek ook via Bol kunt kopen. Het gaat om echter om: Beter Slapen in 7 Stappen. Berer betekent nog niet PERFECT 😉

Dit is dan ook een totaal ander boek van een andere auteur en bevat niet de bonussen die je bij William’s boek wel krijgt.

Mijn ervaringen: Wat heb ik aan Perfect Slapen In 7 Stappen gehad?

Eind vorig jaar was ik er klaar mee. Ik ging altijd om tien uur naar bed, maar het duurde altijd heel lang voor ik in slaap viel. Eerder viel het nog wel mee en maakte ik vaak niet meer mee dat het middernacht werd, maar het probleem werd steeds erger.

Het was geen uitzondering dat Klaas Vaak pas rond drie uur kwam.

Als ik wel eens vroeg in slaap viel, dan werd ik meestal ergens halverwege de nacht wakker en lag ik dan een paar uur te woelen.

Mijn vriendin was op dat moment zes maanden zwanger en ik wist: Als ik dit probleem nu niet oplos, dan breek ik straks helemaal als de baby er is. Toen ik op een nacht om vier uur nog niet sliep, besloot ik dan ook om Perfect Slapen In 7 Stappen aan te schaffen.

De dagen daarna heb ik het boek gelezen en ben ik aan de slag gegaan met de verschillende stappen uit het programma.

Aan de slag met de methode

Zoals ik schreef, los je maar een deel van je slapeloosheid op in bed. Dit is wel een belangrijk deel, de psychologie.

Ik herkende veel van wat William opschrijft. Ik voelde vaak een enorme druk om in slaap te vallen. Deze druk maakt het vaak nog moeilijker om in slaap te vallen. Ik stond er ook nu pas bij stil: het slechte slapen beheerst mijn leven.

  • Want ja, je slaap heeft invloed op je gehele staat van zijn.

De onderdelen uit stap 6 zijn het meest praktisch. Hier ben ik mee begonnen, omdat je hier leert hoe je in slaap kan vallen.

Ik heb een paar van de tips de eerste avond al toegepast en het werkte. Ook het boekje ‘kalmeer je gedachten’ was hierbij erg waardevol voor mij. Ik heb nu drie of vier technieken die ik kan gebruiken om te stoppen met piekeren.

Slaapproblemen oplossen

Opstapeling van diverse gezonde gewoontes

Toch is dit maar de helft van het werk. De meeste mensen hebben wel een paar gewoonten die een goede nachtrust ondermijnen. De meeste van die dingen zijn helemaal niet raar om te doen, maar zijn wel slecht voor je slaap.

Zo heb ik nooit geweten dat het goed is om ’s ochtends al vrij vroeg naar buiten te gaan. Voor mij is het logisch om ’s ochtends te werken en pas rond de lunchtijd even naar buiten te gaan voor ontspanning.

Tegenwoordig wandel ik standaard een wat langer rondje met de honden rond de klok van 8:00 uur. En het is heerlijk, vooral als die fijne ochtendzon je direct al tegemoet komt.

Verder vind ik het fijn een cursus of een podcast te luisteren als ik op bed lig, maar ook dit is niet handig. Nu luister ik de bonus Crystal Waters of andere rustgevende muziekjes.

Tot slot kun je een andere nieuwe aanpassingen in je leefstijl introduceren. Dit zijn vaak dingen waar ik totaal niet aan gedacht had. Het eten van een kleine, gezonde snack voor het slapengaan bijvoorbeeld.

Uiteindelijk kwam ik zo tot een heel pakket aan kleine aanpassingen die ik geleidelijk aan heb doorgevoerd. En soms kan één kleine gedragsaanpassing al zorgen voor een flinke levensverandering.

Is Perfect Slapen in 7 Stappen effectief?

De tips die je direct kunt gebruiken als je in slaap wilt vallen, helpen zeker. Je lost hiermee niet het hele probleem op. Ga alsjeblieft door en voer ook die kleine aanpassingen in je levensstijl door.

Je slaapt dan niet alleen een stuk beter. Je verbetert ook je algehele gezondheid.

Nu, een dik halfjaar later, heb ik veel meer vertrouwen gekregen dat ik snel in slaap kan vallen. De meeste verbeteringen zijn routine geworden. Zo ga ik iedere ochtend even naar buiten en eet ik iedere avond om negen uur een welterusten-snack. Voor andere zaken vertrouw ik op de checklist die op mijn nachtkastje ligt.

Is het een garantie op altijd een perfecte nachtrust. Nee. Af en toe heb ik nog steeds een slechte nacht. Soms komt door de baby, soms ligt het ook aan mijzelf.

Periodes waarin ik drie of meer nachten achtereen slecht slaap, behoren gelukkig tot het verleden. En dit heeft mijn leven getransformeerd.

Ik voel mij nu een stuk energieker dan eerst. Ik kan makkelijker dingen doen die ik oncomfortabel vind. Als er wel eens een keer een slechte nacht tussen zit, dan merk ik gelijk het verschil.

Het belangrijkste verschil is denk ik dat ik emotioneel stabieler ben. Ik ben minder snel van de leg als ik iets negatiefs hoor. Ik kan beter de rust bewaren tegenover mijn vriendin. Onze relatie is dan ook een stuk beter geworden.

Sterker nog, ik heb er spijt van dat ik de problemen met mijn nachtrust niet eerder heb aangepakt. Het heeft zijn invloed op ALLES.

Review William van der Klaauw

Opsomming plus- en minpunten

Je merkt het, ik ben enthousiast over dit product. Het heeft mij echt geholpen om beter te slapen. Daarom lees je hieronder nogmaals de belangrijkste voor- en nadelen.

Voordelen

  • Complete aanpak. Slaapproblemen hebben vaak meerdere oorzaken. Aan de hand van het stappenplan ga je alle mogelijke oorzaken bij langs. Vaak zijn een paar kleine aanpassingen in je levensstijl voldoende.
  • Wetenschappelijk bewezen. Perfect slapen in 7 stappen is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en bewezen methodes. Er zit geen poespas in met allerlei rare rituelen die niet werken.
  • Geen medicijnen. De aanpak is volledig natuurlijk, zonder medicijnen. Je kunt eventueel wel supplementen gebruiken.
  • Helder geschreven. Mijn complimenten aan William voor zijn schrijfstijl. Het boek is heel makkelijk leesbaar. Dit geldt zelfs voor de stukken waarin hij wat wetenschappelijke inzichten uit de doeken doet.
  • Ook andere voordelen. Als je de tips uit de methode toepast, dan gaat je gezondheid er over de gehele linie op vooruit.
  • Veel kleine acties. Je hoeft helemaal geen ingewikkelde meditatietechnieken te leren of dure spullen te kopen. De meeste acties kosten helemaal niets.
  • Sterke garantieregeling. Je krijgt maar liefst negentig dagen garantie op je aankoop. Dit is ruim voldoende tijd om uit te vinden of de methode werkt voor jou of niet.

Nadelen

  • Niet altijd de oplossing. Als je vlak naast de startbaan van Schiphol woont, dan gaat dit boek je niet verder helpen. Soms ligt de oorzaak van slapeloosheid wel buiten jezelf. Dit kan geluidsoverlast zijn, maar ook een partner die onrustig slaapt of snurkt.
  • Niet geschikt voor mensen met een onregelmatig ritme. Heb jij (gedwongen) een onregelmatig ritme, bijvoorbeeld omdat je nachtdiensten draait? Dan heb je helaas pech. Hier heeft het boek geen duidelijke oplossing voor.
  • Buiten de deur slapen. Hoewel veel tips je wel gaan helpen om beter te slapen, had ik graag gezien dat William iets meer aandacht besteedde aan het slapen op andere plekken dan thuis. Hier heb ik nog steeds moeite mee.
  • Andere uitzonderingen. Er zijn nog meer redenen waarom mensen niet kunnen slapen. Denk aan pijnklachten of medicijngebruik. Het was mooi geweest als Wiliam hier ook even op in was gegaan.

Praktische informatie

Hieronder ga ik kort in op veelgestelde vragen.

Heeft Perfect Slapen In Zeven Stappen kortingscode?

Nog nooit hebt ik gezien dat William van der Klaauw een kortingscode hanteerde. Wel kun je gebruikmaken van de actiepagina om het boek met alle bonussen te kopen voor de laagste prijs.

Hoe krijg je de digitale producten toegestuurd?

Wanneer je de betaling hebt gedaan krijg je de digitale producten direct per mail toegestuurd. Zorg er dus wel voor dat je een werkend emailadres invult!

Contact en welke garantieregeling hanteert Slaapwijzer?

Er gelden twee verschillende niet-goed-geld-terug garanties.

Wanneer je namelijk enkel digitale producten hebt besteld, dan heb je 90 dagen de tijd om het een kans te geven. Ben je in die tijd niet tevreden, stuur een mail naar info@slaapwijzer.net.

Dit is het algemene support emailadres.

Voor de fysieke producten, zoals de Perfect Slapen in 7 Stappen hardcover, geldt een 14 dagen garantie. Houd hier rekening mee.

Conclusie van deze uitgebreide recensie

Eerlijk is eerlijk, perfect slapen in 7 stappen is geen hogere wiskunde. Je hoeft geen ingewikkelde dingen te doen en geen dure apparaten of supplementen te kopen.

Je zorgt er met een aantal relatief simpele aanpassingen in je leven er al voor dat je een stuk beter slaapt. Grote kans dat je net dat ene dingetje vindt, waar je eerst niet bewust van was, wat het hem doet.

William van der Klaauw legt duidelijk uit wat de reden is van bepaalde aanpassingen en dit maakt het een stuk makkelijker om de aanpassingen ook echt te maken.

De belangrijkste winst van het boek is dat je echt naar ALLE factoren die invloed hebben op je slaappatroon kijkt. Op veel blogs lees je losse tips om beter in slaap te vallen.

Deze tips werken wel, maar vaak is er meer dan één oorzaak voor je slaapproblemen. Overigens zijn de meeste suggesties en ideeën uit het boek niet zomaar online te vinden.

Slaapwijzer recensie

Complete aanpak van de oorzaak

In zijn boek geeft William ook veel tips over wat je tijdens de dag kunt doen om beter te slapen. Eigenlijk kun je op het moment dat je wakker wordt al beginnen met zorgen dat je vanavond weer als een roosje slaapt.

Dit laten veel andere ‘experts’ vollledig achterwege.

Er zijn hier en daar wat situaties die ik in het boek mis, maar het grootste gedeelte van de mensen heeft baat bij Perfect Slapen In 7 Stappen.

De kans is heel groot dat jij er beter door gaat slapen. Eindoordeel van deze review is dan ook zeer positief. Voor €37 is het zeker de moeite waard om dit boek een kans te geven als je graag lekker wilt slapen.

Ben jij er klaar voor om weer fantastisch te slapen?

Plaats een reactie